Wat voor verschillende vijverfilters heb je?

En hoe moet ik ze aansluiten?
Wat zijn de beste?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb het over vuil uit de vijver filteren. Ik heb 2 koikarpers, en 4 andere vissen die medium groot zijn. Geen idee wat voor vissen, ik kreeg de vijver+de vissen toen we hierheen verhuisde.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Kooikarpers zijn de meest vervuilende vissen die er zijn.
Wil je het goed doen, dan moet je de inhoud van je vijver per uur door de filter pompen.
Er zijn veel soorten filters.
Zo is er voor koikarpers een driekamer filter met vortex, erg veel werk wat betreft onderhoud.
Soms zit er in de filter een UV lamp ( heb je niet zo veel aan)
Ook zijn er biologische filters, waar de bacteriën het vuil afbreken.
Hebben minder onderhoud nodig.
Dan zijn er zandfilters, die moet je af en toe spoelen.
Er zijn filters met veel borstels er in+ substraat+ filterwatten
En heel veel filters die nogal onduidelijk zijn wat werking en capaciteit betreft.
Koop een filter altijd groot genoeg, liever te groot.
Er zijn heel veel slecht werkende filters in allerlei soorten, bijna altijd zijn ze gewoon te klein, waardoor het water er te snel door heen gaat.

Toegevoegd na 42 minuten:
Bij een filter hoort een pomp.
De pomp plaats je aan de ene kant van de vijver en de overloop van de filter moet aan de andere kant staan.
Er bestaan ook onderwater filters ( Niet doen) zitten veel nadelen aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overleg hier even voordat je een filter koopt.
Bijna altijd verkopen ze een te kleine filter.
Bereken de inhoud van je vijver.
Lengte x breedte x gemiddelde diepte= de inhoud.
Bij koi karpers moet de pomp de inhoud per uur kunnen verpompen en de filter moet dat kunnen verwerken.
Je kunt ook zelf een filter bouwen, ik hoor het wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stel je vijver heeft een inhoud van 5 m3.
Dan moet je een pomp hebben die 6 a 7 m3 per uur kan verpompen.
Door de slangen en opvoerhoogte verlies je wat capaciteit, daarom een iets grotere pomp dan 5 M3
Je neemt een grote bak , liefst vierkant en plaats in het midden een kleinere ton, die met de bovenkant boven het waterpeil moet uit steken, de bodem van die ton boor je grote gaten.
Deze ton vul je met filterborstels.
Rondom de kleinere ton, vul je nu op de bodem van de vierkante bak een dikke laag goede filtersubstraat, liefst grof.
Daarop een dikke laag zeer grove filterwatten, daarboven een dikke laag grove filterwatten en daarop een laag fijne filterwatten.
Via de slang van je pomp, komt het water in de kleine ton met de borstels, het water gaat omlaag, door de gaten in de bodem van de kleien ton, door het filtersubstraat en daarna omhoog door de drie lagen filterwatten.
Via de overloop die je in de vierkante bak moet maken, loopt het nu schone water je vijver in.
De bovenkant van de filterbak, liefst open laten, dan gaan er algen in groeien , slakjes, beestjes enz.
Die helpen allemaal mee het water schoon te maken ( eten)
Bij mijn vijver staat zo een grote vierkante bak, die nu 15 jaar draait, zonder enig onderhoud.
De filter is zelfreinigend.
Dat kan alleen als de bak heel erg groot is.